آلفارومئو، یک کمپانی خودروسازی ایتالیایی می باشد، که در سال ۱۹۱۰ در میلان راه اندازی شد و از سال ۱۹۱۱ اقدام به ساخت خودروهای مسابقات اتومبیلرانی نمود. در حال حاضر این برند بیشتر به خاطر تولید خودروهای اسپورت گرانقیمت زبانزد است.
کمپانی که بعدها تحت عنوان آلفا رومئو معروف شد، در سال ۱۹۰۶ به دست بازرگان فرانسوی الکساندر داراک که مالک یک بنگاه اتومبیل فرانسوی تحت عنوان داراک بود، با چند سرمایهگذار ایتالیایی تحت عنوان کمپانی آلفا تأسیس شد. در ماه اوت سال ۱۹۱۵ کمپانی آلفا با مدیریت نیکولا رومئو فعالیتش را آغاز کرد، که به دنبال آن، در سال ۱۹۲۰ اسم این کمپانی به آلفا رومئو تغییر یافت.
این کمپانی در طی سالهای ۱۹۳۲ تا ۱۹۸۶ به دست خودروسازی های فینمکانیکا که بازوی صنعتی شرکت دولتی ایتالیایی ایستیتوت پرلا ریکوسترازیونه بود، اداره میشد. بعد از آن در ۱۹۸۶ کمپانی خودروسازی فیات، آلفارومئو را از دولت ایتالیا خریداری نمود و از فوریه ۲۰۰۷ این کمپانی به عنوان یکی از کمپانی های تابعه کمپانی فیات مبه شمار می آید.
نشان تجاری آلفارومئو از دو بخش تشکیل شدهاست که با تاریخ شهر میلان، محل ساخت این کمپانی عجین شده است. یک صلیب سرخ با زمینه سفید که پرچم شهر میلان است و یک اژدهای تاجدار که در حال بلعیدن یک مسلمان مور میباشد که مربوط می شود به دوران جنگهای صلیبی.
آلفارومئو، یک کمپانی خودروسازی ایتالیایی می باشد، که در سال ۱۹۱۰ در میلان راه اندازی شد و از سال ۱۹۱۱ اقدام به ساخت خودروهای مسابقات اتومبیلرانی نمود. در حال حاضر این برند بیشتر به خاطر تولید خودروهای اسپورت گرانقیمت زبانزد است.
کمپانی که بعدها تحت عنوان آلفا رومئو معروف شد، در سال ۱۹۰۶ به دست بازرگان فرانسوی الکساندر داراک که مالک یک بنگاه اتومبیل فرانسوی تحت عنوان داراک بود، با چند سرمایهگذار ایتالیایی تحت عنوان کمپانی آلفا تأسیس شد. در ماه اوت سال ۱۹۱۵ کمپانی آلفا با مدیریت نیکولا رومئو فعالیتش را آغاز کرد، که به دنبال آن، در سال ۱۹۲۰ اسم این کمپانی به آلفا رومئو تغییر یافت.
این کمپانی در طی سالهای ۱۹۳۲ تا ۱۹۸۶ به دست خودروسازی های فینمکانیکا که بازوی صنعتی شرکت دولتی ایتالیایی ایستیتوت پرلا ریکوسترازیونه بود، اداره میشد. بعد از آن در ۱۹۸۶ کمپانی خودروسازی فیات، آلفارومئو را از دولت ایتالیا خریداری نمود و از فوریه ۲۰۰۷ این کمپانی به عنوان یکی از کمپانی های تابعه کمپانی فیات مبه شمار می آید.
نشان تجاری آلفارومئو از دو بخش تشکیل شدهاست که با تاریخ شهر میلان، محل ساخت این کمپانی عجین شده است. یک صلیب سرخ با زمینه سفید که پرچم شهر میلان است و یک اژدهای تاجدار که در حال بلعیدن یک مسلمان مور میباشد که مربوط می شود به دوران جنگهای صلیبی.
مروری بر تاریخچه کمپانی خودروسازی ایتالیایی آلفارومئو
کمپانی اسایآیدی مخفف سوسیتا انونیما ایتالیانا داراک که با گذشت زمان، نام آن به آلفا و در آخر هم به آلفا رومئو تغییر یافت، در سال ۱۹۰۶ از سوی شرکت خودروسازی فرانسوی داراک (متعلق به الکساندر داراک)، با مشارکت برخی از سرمایهگذاران ایتالیایی، که مشهور ترین آنها؛ هوگو استلا بود، در شهر ناپل، ایتالیا راه انداری شد. ولی در اوایل ساخت کارخانه، کمپانی فرانسوی داراک، شهر میلان را مناسبتر برای ساخت کارخانه پنداشت و در آخر کارخانه آن، به شهر میلان انتقال یافت.
در سالهای ابتدایی، فعالیت این کمپانی حول مونتاژ خودروهای داراک می چرخید، اما در سال ۱۹۱۰ یوگو استلا و دیگر شرکای ایتالیایی با ایجاد تغییرات اساسی در کمپانی به قصد تولید خودرو با مشارکت داراک، ولی با برند خود، نام شرکت را نیز به آلفا مخفف آنونیما لومباردا فابریکا اتومبیلی تغییر دادند.
نحستین خودرو تولید شده در این کمپانی، آلفارومئو ۲۰/۳۰ اچپی بود، که در سال ۱۹۱۰ به بازار خودروی ایتالیا عرضه شد، که طراحی آن به دست جوزپه مروسی انجام گرفته بود. در سال ۱۹۱۵ مالکیت شرکت بدست کارآفرین ایتالیایی؛ نیکولا رومئو افتاد و رومئو با تلفیق این شرکت، با شرکت رومئو هولدینگ و چند شرکت کوچک دیگر، لیست محصولات تولیدی را نیز به انواع موتور هواپیما و کمپرسور، ژنراتور، لوکوموتیو و واگنهای قطار، گسترش داد. در سال ۱۹۲۰ به دنبال اتمام فرایند ادغام شرکتها، نام آن نیز، به آلفا رومئو تغییر یافت.
در سال ۱۹۲۸ با اتمام قرارداد دفاعی دولت ایتالیا با کمپانی آلفا رومئو، نیکولا رومئو این شرکت را ترک کرد و سهام خود را نیز به دولت ایتالیا واگذار نمود. در سال ۱۹۳۲ دولت ایتالیا کنترل کمپانی در حال نابودی را بدست گرفته و مدیریت آلفا رومئو را به شرکت فینمکانیکا که بازوی صنعتی کمپانی دولتی ایتالیایی ایستیتوت پرلا ریکوسترازیونه بود، واگذار کرد.
سرانجام در سال ۱۹۸۶ به دنبال ضرر شدید، این شرکت بههمراه تعدادی از شرکتهای تحت مالکیت دولت ایتالیا، رومانو پرودی در جایگاه مدیر کل مجموعهای از شرکتهای دولتی که آلفا رومئو نیز جزء آنها بود، تمایل دولت برای فروش آنها را، اعلام کرد. سپس پرودی برای فروش آلفا رومئو با کمپانی فیات وارد مذاکره شد.
فیات اوایل به علت بعضی مسائل حزبی، تمایل به خرید آلفا رومئو نداشت، اما با ابراز تمایل کردن فورد برای خرید قسمت هایی از آلفا رومئو، فیات نیز برای جلوگیری از ورود رقیب به بازار خودروسازی ایتالیا، فوراً وارد عمل شد و با تعهد خریداری تمامی سهام آلفا رومئو و نگهداشتن کلیه کارکنان و کارگران، مالکیت آلفا رومئو را بدست گرفت.
برای خواندن ادامه مطلب به این صفحه مراجعه فرمائید.
منبع سایت کارشناسی خودرو http://auto9.ir