ابوالفضل خلخالی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت اعلام کرد که نادیده گرفتن تحریمها شیوه صحیحی نبوده و میبایست تمامی جوانب آن مورد بررسی قرار گیرد. در همین راستا سیاستهای داخلی و بیتدبیریها در داخل کشور بیشتر از تحریمها به صنعت خودرو و تولید ملی آسیب وارد کرده است. این درحالیست که تحریمها همانند یک ویروس میتواند صنعت کشور را از پای درآورده یا آنکه باعث تقویت آن شود، اما مشکل اصلی سیاستهای دولت در جهت حمایت از تولید در کشور خواهد بود و قوانینی همچون بیمه و مالیات نه تنها به نفع تولیدکننده نیست، بلکه تولید کنندگان داخلی را با مشکلات جدی روبرو کرده است.
ابوالفضل خلخالی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت تاکید میکند که دخالت دولت در صنعت خودرو همچون قیمت گذاری دستوری میتواند تاثیر منفی بر روی صنعت خودروسازی داشته باشد و تنها راه خروج از این بحران، خصوصی سازی شرکتهای خودروساز داخلی خواهد بود که به خاطر خصولتی بودن آنان و همچنین فشارهای دولت، مجبور به فروش محصولات خود با قیمت تعیین شده از سوی دولت و یا حتی پایینتر از قیمت تمام شده محصولات خود هستند که این موضوع میتواند زیان دهی خودروسازان داخلی را به همراه داشته باشد. علاوه بر این، وجود نقدینگی سرگردان وهجوم آنان به بازار خودرو بهترین فرصت برای استفاده از آنان در جهت خصوصی سازی شرکتهای بزرگ خودروسازی است.
ابوالفضل خلخالی در ادامه صحبتهای خود اضافه کرد که باید به سوی خصوصی سازی به عنوان راهکار مادر برای حل مشکلات صنعت خودرو حرکت کنیم و برای تولید محصولات جدید در شرایط غیرتحریمی، باید از امکانات روز دنیا بهره مند شویم، ولی در شرایط تحریم باید نگاهمان به داخل باشد و با توجه به افزایش نرخ دلار، واردات خودرو و قطعات آن برای خودروسازان و تولیدکنندگان به صرفه نخواهد بود. بویژه اینکه ایران از نظر دانش فنی طراحی و ساخت خودرو در سطح خوبی قرار دارد که باید آن را پرورش داده و به مزیت اقتصادی تبدیل کرد.