بازار خودرو

اخبار به روز بازار خودرو

بازار خودرو

اخبار به روز بازار خودرو

  • ۰
  • ۰

بررسی علتها و عوامل ایجاد کننده سوزش مقعد و نحوه رمان آنها

سوزش مقعد به طور کلی بیماری نیست، اما وجود این عارضه باعث بروز علائم دردناکی در افراد می شود که ممکن است حتی فعالیت های روزانه افراد را نیز مختل سازد. هنگام دفع مدفوع، هنگام نشستن، یا حتی با پوشیدن یک لباس زیر تنگ و چسبان نیز ایجاد شود؛

در این مطلب همراه ما باشید تا با یکدیگر علتهای بروز سوزش مقعد را بررسی و بهترین راه درمان را بررسی نماییم.

سوزش مقعد چیست؟

سوزش مقعد به تنهایی نشانه بیماری نیست؛ اما می تواند از علائم وجود یک بیماری مقعدی باشد. برای مثال فردی که به هموروئید، شقاق، آبسه، زگیل تناسلی، مقعدی، یا حتی فیستول مبتلا شده باشد، ممکن است در مراحل ابتدایی سوزش خفیفی را دور یا در دهانه مقعد خود احساس کنند. این بهترین زمان بررسی عارضه از جانب بیمار است؛ اما متاسفانه بیماران با بی توجهی به چنین علائمی باعث ابتلا به بیماری های بسیار حاد تر و درمان های بسیار خطرناکی رو به رو می شوند.

علاوه بر آن؛ سوزش مقعد ممکن است گاهی اوقات در اثر عدم رعایت بهداشت، میل کردن مواد غذایی حاوی فلفل پوشیدن لباس زیر های تنگ و چسبان یا حتی کشیده شدن ناخن رخ بدهد که درمان آنها به نسبت ساده تر بوده و افراد نیازمند رعایت دارو نخواهند بود فقط کافی است روند فعالیت های روزانه و فردی خود را تغییر دهند.

علتهای بروز سوزش مقعد

همانطور که پیش تر گفتیم، سوزش مقعد معمولا در اثر وجود یک بیماری مقعدی به وجود می آید و در غیر این صورت به شیوه زندگی یا فعالیت های روزانه وی بستگی دارد. در ادامه برخی از اصلی ترین علتهای سوزش مقعد را بررسی خواهیم نمود.

بواسیر

بواسیر یک بیماری بسیار شایع در ناحیه مقعد می باشد که در اثر تورم و خونی شدن عروق ناحیه رکتوم و مقعد پدید می آید. بواسیر به طور کلی دارای دو نوع داخلی و خارجی می باشد که بروز هر کدام از انواع آن سبب سوزش شدید مقعد و خارش، خونریزی، درد و حتی تاثیر مستقیم بر فعالیت های فرد می باشد. درمان هموروئید با همان بواسیر تنها با استفاده از لیزر به طور قطعی و کم عوارض بوده که با کمترین هزینه در تهران انجام می شود.

شقاق

شقاق نیز دیگر بیماری ناحیه مقعد است که در اثر ایجاد خراش یا پارگی سوزش مقعد ایجاد می کند. شاید تصور کنید که این پارگی یا خراش باید بزرگ باشد که چنین سوزشی به همراه داشته باشد؛ اما باید بدانید که خراش ناشی از شقاق گاهی به دو سانت هم نمی رسد؛ اما به دلیل محل قرار گیری در این ناحیه بسیار حساس باعث درد و سوزش شدید می شود.

 شقاق مقعد

فیستول

فیستول نیز به بیماری ناشی از ایجاد مجرای عفونی بین دو عضو بدن که باعث ایجاد درد شدید، سوزش مقعدی، خروج ترشحات مقعدی و حتی خونریزی نیز گفته می شود به دلیل عفونی بودن و محل قرار گیری آن که درون بدن است، به تنهایی و با استفاده از دارو امکان پذیر نبوده و درمان آن حتما با لیزر یا انجام جراحی امکان پذیر است.

اسهال و یبوست

تکرر اسهال یا یبوست، از دیگر دلایل سوزش شدید مقعد هستند. علت اصلی آن نیز تحریک بیش از حد دهانه و ناحیه اطراف مقعد است که در صورت تکرر و بی توجهی سبب  بروز بیماری های بسیار سخت تر می شود.

رابطه مقعدی

مقعد وظیفه خروج و دفع مواد غیر ضروری بدن است. برخی افراد با برقراری رابطه مقعدی و به کارگیری این ناحیه به عنوان آلت جنسی زنانه باعث ایجاد سوزش مقعدی برای شریک جنسی خود می شوند. رابطه مقعدی دارای عوارض جبران ناپذیر بسیار شدیدی می شود که گشادی اسفنکتر یا حتی بی اختیاری مدفوع یکی از آنهاست. علاوه بر آن امکان انتقال انواع عفونت های شایع جنسی از این ناحیه نیز بسیار شایع است.

عدم رعایت بهداشت

مقعد ناحیه ای بسیار حساس است که عدم رعایت بهداشتد باعث می شود پوست آن تحریک و دچار بروز حساسیت ها یا آلرژی ها شود. بنابراین یکی از دلایلی که می تواند باعث ایجاد سوزش مقعدی در افراد شود، سوزش مقعدی است که در اثر چنین مواردی نیز به وجود می آید.

زگیل مقعد

زگیل مقعد یا همان زگیل تناسلی (ناشی از ویروس اچ پی وی ) که در ناحیه مقعدی به وجود می آید، دیگر علت سوزش می باشد که در اثر تماس و رابطه جنسی محافظت نشده به وجود می آید. این عارضه تنها با استفاده از لیزر و توسط متخصص بیماری های جنسی قابل درمان بوده و به هیچ عنوان با روشهای خانگی قابل درمان نخواهد بود.

پیشگیری از سوزش مقعد

  • از پوشیدن لباس زیر های تنگ و چسبان با جنس پلاستیک یا نامرغوب به شدت خودداری کنید
  • لباس زیر خود را حداقل یک روز درمیان تعویض کنید
  • بهداشت فردی را رعایت کنید
  • علائم کوچک را نیز جدی بگیرید
  • از بی توجهی به درمان اسهال یا یبوست مکرر بپرهیزید
  • از رژیم غذایی سالمی پیروی کنید
  • از مصرف فست فود یا غذاهای سرخ کردنی پرهیز کنید
  • در صورت ابتلا به بیماری های مقعدی حتما به متخصص مربوطه مراجعه کنید.

 تغذیه مناسب برای سوزش مقعد

نحوه درمان

اگر عارضه در اثر وجود بیماری های نشیمنگاهی رخ داده باشد، پزشک با توجه به تشخیص خود از شدت بیماری دارو تجویز کرده یا پیشنهاد لیزر و حتی جراحی را می دهد.  در صورت عدم ابتلا به بیماری های مقعدی  بیماران می توانند از روش هایی نظیر تغییر رویه و فعالیت های روزانه خود، رعایت بهداشت، تغییر رژیم غذایی، استفاده از حمام نشیمن نسبت به کاهش سوزش مقعدی استفاده کنند. همچنین کلینیک درمان لیزر در تهران یکی از بهترین مراکز درمان انواع بیماری های مقعدی است که با استفاده از جدید ترین روش درمانی یعنی لیزر، انواع عارضه های مقعدی را با کمترین میزان عوارض درمان میکند.

البته که باید بدانید بسیاری از دلایلی که سوزش مقعد به همراه دارد، تنها در اثر وجود بیماری ها نبوده و ممکن است ناشی از سبک زندگی ناسالم افراد نیز به وجود آید. همانطور که گفته شد تکرر یبوست و اسهال دو عامل اصلی برای بروز سوزش هنگام اجابت مزاج شناخته می شوند که می بایست در اولین زمان تحت بررسی و درمان قرار گیرند.

https://8ia.ir/health/%D8%B3%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%85%D9%82%D8%B9%D8%AF-%D9%87%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D9%81%D8%B9-%D9%85%D8%AF%D9%81%D9%88%D8%B9-%D8%B7%D8%A8%DB%8C%D8%B9%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%9F/

  • matin pishrow

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی