بازار خودرو

اخبار به روز بازار خودرو

بازار خودرو

اخبار به روز بازار خودرو

  • ۰
  • ۰


 ملاحظات سیاسی و مصلحتی نمی گذارند دوخودروساز بزرگ کشور جهت شناورسازی مبالغ ثابت خود درخور با سطح تولید و درآمد دستورالعملی داشته باشند.

 خودروسازان در ماه‌های اخیر با پایین آمدن تیراژ رو به رو بودند. علت این کاهش تیراژ، چهدر خصوص کاهش عرضه باشد یا نقص قطعات، سبب می‌گردد مشکلات فراوانی برای این صنعت به وجود آید. به‌نظر می‌رسد با محدود کردن حلقه تحریم‌ها و سیاست‌های نادرستی که در صنعت کشور به‎طور کلی دنبال می‌شود، همه صنایع و به‎خصوص صنعت خودرو به‌عنوان دومین صنعت بزرگ کشور با تهدید جدی مواجه شود.

در همین حوزه یک کارشناس صنعت خودرو، گفته است ‎که کاهش تولید خودروسازان به خاطر وضعیت سیاسی و اقتصادی تحمیلی، عواقب ناخوشایندی برای اقتصاد این شرکت‌ها دارد، می‌گوید: «درواقع شرکت‌های خودروسازی که از حاکمیت دولتی در مدیریت خود برخوردارند، درهر سطحی از تولید و درآمد مجبور به پرداخت قسمتی از هزینه‌های تولید تحت عنوان هزینه های ثابت هستند.»

زیان شرکت‌های زیرمجموعه و هزینه‌های ثابت


حسن کریمی‌سنجری بیان کرد: «از آن‎جایی‌که راه بنگاه‎داری در این شرکت‎ها بر اساس منافع صرفا اقتصادی نمی باشد و ملاحظات سیاسی و مصلحتی در تصمیمات این شرکت‌ها نقش قابل‌توجهی دارند، نمی‌توانند مانند یک بنگاه اقتصادی که براساس نیاز و مبتنی بر سودآوری هزینه‌های خود را کنترل ‌می‌کنند، درخصوص شناورسازی هزینه‌های ثابت، متناسب با سطح تولید و درآمد اقدام کنند.»

 وی در ادامه می‌گوید:‌ «میزان تولید و درآمد ایران‎خودرو و سایپا در شرایطی مانند این روزها کاهش یافته اما سطح هزینه‌های ثابت کاهش نیافته است. در نتیجه میزان سودآوری آن‎ها تنزل پیدا می‎کند و به‎نوعی حاشیه زیان برخی از شرکت‌های زیرمجموعه این دو شرکت افزایش می‎یابد. به‌ عبارت دیگر، وقتی که میزان تولید در این دو شرکت و زیرمجموعه آن‎ها از یک سطح مشخصی پایین‌تر می‌رود، به‎عنوان یک معضل غیرقابل جبران، بخشی از سرمایه در گردش و در شرایط حادتر بخشی از دارایی‎های ثابت این شرکت‌ها را می‌بلعد.»

سنجری در تشریح این موضوع اظهار می‌کند: «به زبان ساده تصور کنید میزان ۱۰درصد درآمد حاصل‌از فروش یک‎هزار دستگاه خودرو در یک شرکت فرضی مربوط‌به هزینه‎های ثابت آن باشد. وقتی که  تولید از یک‎هزار دستگاه به ۵۰۰دستگاه کاهش یابد، در حالی‎که شرکت نتواند هزینه‎های ثابت خود را به همین میزان کاهش دهد، طبیعی است که این‎بار حدود ۲۰درصد درآمد فروش شامل هزینه‎های ثابت می‎شود.»

وی می‌افزاید: «در چنین شرایطی تصور کنید این شرکت برای فعالیت‌های تولیدی خود حدود ۲۰درصد سودآوری منظور کرده باشد. پیداست وقتی تولید تا سطح ۵۰درصد کاهش یابد، بدون آن‎که این شرکت فرضی توانایی کاهش هزینه‌های ثابت متناسب با کاهش تولید و درآمد را داشته باشد، عملا سود حاصل از فعالیت‌های تولیدی این شرکت صفر می‌شود. شبیه این شرایط البته با فرایندی پیچیده تر گریبان‌گیر شرکت‌های خودروسازی دولتی ایران است.»

افزایش حقوق و دستمزد با وجود نیاز به تعدیل نیرو


کاهش تیراژ خودرو در شرکت‌های مهم خودروساز دنیا با تعدیل نیرو و فروش سایت‌های تولید و به‌طور کلی کاهش هزینه‌های سربار مهار می‌شود. اما در ایران به دلیل مسائل اجتماعی و سیاسی، امکان تعدیل نیرو و کاهش زیان از این طریق وجود ندارد.

کریمی‎سنجری در این خصوص تاکید دارد: «فراموش نکنیم در دوره تحریم‎های قبلی، شرکت پژو چند صدهزارنیروی انسانی خود را به دلیل خروج از بازار ایران تعدیل کرد، درحالی‌که شرکت ایران‌خودرو چنین اجازه‎ای را نداشت. امروزه نیز همین وضعیت مجددا در حال تکرار است؛ تولید خودرو به دلیل خروج شرکای صنعت خودرو از کشور و تحریم‎های جدید، سطح جدیدی از کاهش را تجربه می‌کند. از یک سو، هزینه‎های تولید در این شرکت‎ها به دلیل تاثیر مستقیم افزایش نرخ ارز در زنجیره تامین آن‎ها و نیز پیچیدگی روش‎های تامین اقلام خارجی به‎شدت افزایش یافته است و از   سوی دیگر با قیمت‎های سرکوب‎شده در این شرکت‌ها مواجهیم که حتی اگر سطح قیمت‎ها متناسب با سطح هزینه‎های تولید و با نرخ آزاد و به حاشیه بازار هم سپرده شود، باز به دلیل کاهش قدرت خرید مصرف‎کننده واقعی، قطعا با افت شدید در طرف تقاضا روبه‏رو خواهیم شد.

همه این‎ها درحالی است که عملا این شرکت‌ها نه‎تنها اجازه تعدیل نیرو نخواهند داشت بلکه ممکن است مجبور به افزایش نسبی حقوق و دستمزد شوند که بخش مهمی از هزینه‎های ثابت است.»

خودروسازی ایران عکس جریان توسعه عمل می‌کند


این کارشناس صنعت خودرو با بیان این‎که در حال حاضر یکی از اصلی ترین پارامترهای توسعه خودروسازی دنیا اولویت‎دادن به کاهش قیمت تمام‌شده است، می‌افزاید: «شرکت‌های بزرگ و صاحب برند درصددند ضمن افزایش نرخ تولید در زمینه کاهش هزینه‌های تولید که بخشی از آن شامل هزینه‎های ثابت است، به‎طور موثری عمل کنند؛ انتقال خطوط تولید به مناطقی با نیروی کار، انرژی و           سایر منابع ارزان به‌همین منظور رخ می‎دهد. اما به‎رغم این ضرورت‎ها، در خودروسازی داخلی همه‎چیز عکس جریان توسعه در دنیا سازماندهی شده است، به‎نحوی‎که همزمان با فعال‎شدن عوامل موثر بر کاهش جریان تولید، جریان تاثیرگذار در افزایش هزینه‌های تولید نیز فعال می‌شود و این دو جریان، بخشی از سرمایه در گردش و دارایی‌های ثابت خودروسازان را می‌بلعند. بنابراین کاهش تولید در خودروسازی‎های دولتی، بر کاهش میزان هزینه‎های ثابت تاثیرگذار نیست و نوعی خسران غیرقابل جبران را رقم می‎زند.»

  • matin pishrow

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی