به نقل از خبرگزاری تسنیم؛ گروه اقتصادی - چند روز قبل از شروع سال 1398، با مسئول یکی از اتومبیل سازها، جلسه طولانی داشتیم، شاید بتوان کمکی کرد که صنعت اتومبیل سازی از این وضعیت بیرون بیاید. جلسه طولانی و چالشیِ ما از ساعت 19 شروع شد و تقریبا تا ساعت 11 شب ادامه داشت، که نتیجه مطلوبی در پی نداشت که. نکات زیر به نظرم شایان ذکر است:
به نقل از خبرگزاری تسنیم؛ گروه اقتصادی - چند روز قبل از شروع سال 1398، با مسئول یکی از اتومبیل سازها، جلسه طولانی داشتیم، شاید بتوان کمکی کرد که صنعت اتومبیل سازی از این وضعیت بیرون بیاید. جلسه طولانی و چالشیِ ما از ساعت 19 شروع شد و تقریبا تا ساعت 11 شب ادامه داشت، که نتیجه مطلوبی در پی نداشت که. نکات زیر به نظرم شایان ذکر است:
وی خود اعلام کرد که «مافیای قطعهساز» بر اتومبیل سازی دستبرد زده اند؛ وهمچنین گفت که این مافیا، اکثرا «تولیدکننده» نیستند، بلکه «تأمینکننده» (یا در حقیقت واردکننده) هستند. میگفت زمانی یک قطعهساز، قسمتی از سهامت را در اختیار دارد و میلیاردی هم از او طلبکار هستی ولی چگونه می شود از شرش راحت شوی؟
- در پی بالا رفتن افزایش قیمت ارز، آمار فروش اتومبیل سازی امسال به کمتر از نصف کاهش داشته است.
- این اتومبیل سازی، در شرکتهای اقماریاش تعداد زیادی هیئت مدیره دارد که قسمتی از آنها «سفارشی»اند؛ میگفت «یکی را دست بزنم از 10 جا صدا در میآید.»
- ویب گفته است که من در طول سالهای پیش تمهیداتی به وجود آوردم که «مافیای نمایندگیهای فروش»، خرید محصول فلهای نکنند؛ البته اغلب خودروسازها کار ما را انجام ندادهاند، به همین خاطر است که بعضی اوقات شاهد این هستیم که یک نمایندگی 40 دستگاه از یک خودرو را در پارکینگش نگاه داشته، تا قیمت بازار بالا برود.
- و مسائل دیگر که خیلی نمیشود باز کرد.
به او گفتیم: «اقتصاد ما در یک وضعیت جنگی تمام عیار واقع شده است؛ اتاق جنگ ما با غرب به وزارت خزانهداری (اقتصاد) آمریکا انتقال داده شده؛ مسئول افایتیاف، معاون وزیر خزانهداری آمریکاست؛ تحریمها از همین اتاق برنامه ریزی و هدایت میشود؛ این وضعیت بر همه مبرهن است. شما هم که واقفید با عنایت به نوع بودجهریزی و فرم اشتباه و کهنه حکمرانی در مقوله اقتصاد، سال دشواری در پیش روی خودروسازهاست (که او دست کم برای 6 ماه اول 98 این را تأیید کرد)»؛ و از او سئال کردیم: «خب، آرایش جنگی شما در رویارویی با این وضعیت چه خواهد بود؟ از نظر شما مؤلفههای یک «خودروسازی مقاومتی» چیست؟ و به بیان بهتر تمهیدات شما برای وضعیت عالی چه خواهد بود؟»
ایشان تقریبا 15 ئقیقه در حال شرح توضیحات بودند و پس از چند رفت و برگشت بین ما و او، خودش رو به ما کرد و گفت: «ببخشید که جواب نگرفتید!» بیچاره حق داشت! با این سازمان دهی رانتزده و پر از ایراد که « به محض دست به مهره شدن، مات میشوی» چطور میشود آرایش جدید چید؟
با خودم فکر میکردیم مثل اینکه نعل وارونه زدهایم؛ باید طرحی نو درانداخت؛ احتمالامدیران سلامتی که زیر بار توصیههای این و آن نروند، قادرند منابع کشور را حفظ نمایند و در وضعیت مقاومتی، آرایشی جدید بچینند. مانند همیشه از این ساختار بروکراتیک قدیمی و فرسوده و غربگرا، و از این «تقیزادههای امروزی» چیزی درنمیآید.