بالاخره پیکان وانت، سود آور ترین اتومبیل ایرانخودرو در سالهای گذشته
با 9 سال تأخیر از تولیدش متوقف شد و جایش را به وانت جدید شرکت ایران
خودرو داد. پیکان وانت مشکلات عدیده ای از لحاظ ایمنی، مصرف سوخت و
آلایندگی، راحتی و طراحی داشت.
اما در حال حاضر خودروی جایگزین پیکان وانت،تحت عنوان آریسان یا PU1، همان پژو روآی وانت میباشد که تغییراتی در ظاهر آن به ویژه چراغها و جلو پنجره و داشبورد آن دیده می شود.
آریسان از موتور 1700 سیسی بهینه شده روآ بهره میبرد و داشبورد آن نیز
مثل مدلهای تغییر یافته اخیر در محصولات خانواده 405 می باشد. انتقال نیرو
به دیفرانسیل عقب در وانت آریسان، ویژگی است که آن را در مرتبه ای بالاتر
از وانت پراید یا 151 کارا قرار میدهد. ارتفاع زیاد کف خودرو از زمین،
ضربهگیرهای خاص، جای بار با لبههای بلند، استاندارد آلایندگی یورو 4،
ترمز ضد قفل، کیسه هوای راننده و سرنشین، فرمان تاشو، امکان سفارش در دو
نسخه بنزینی و پایه گازسوز با دو مخزن گاز از دیگر مزایای این خودرو
میباشند.
البته حیات پیکان هنوز پابرجاست و قرار است در تأسیسات ایرانخودرو در عراق
مونتاژ شود. تولید آریسان نیز در ابتدا روزانه 50 دستگاه بوده که به مرور
زمان به 150 دستگاه در روز افزایش خواهد یافت.
منبع: سایت کارشناسی خودرو اتوناین